Contact us on 0491 35 13 29 or info@fenavian.be

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen
15/10/2020 Saskia

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten, schrijft Nieuwe Oogst. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement het gebruik van benamingen als worst of hamburger toestaat voor plantaardige producten.

De campagne van de vleespartijen is getiteld ‘ceci n’est pas un steak’ en verwijst naar het schilderij ‘ceci n’est pas une pipe’ waarmee de surrealistische schilder René Magritte duidelijk maakte dat zijn geschilderde pijp geen echte pijp is, maar slechts een afbeelding op doek. “Ceci n’est pas un steak roept fundamentele vragen op over consumenteninformatie, ons cultureel erfgoed en de kracht van moderne marketing, die op een vrolijke manier grote zakelijke belangen en waarden versmelt”, aldus de lobbyisten.

Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Dit is een duidelijk geval van culturele kaping. Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”

De vleeslobby vindt dat de plantaardige eiwitproducten en vleesvervangers wel creatiever in de markt gezet mogen worden. “Een industrie die ernaar streeft mainstream te worden, zou haar reputatie niet moeten opbouwen door haar marketinginspanningen te richten op bestaande producten en de strijd ertegen aan te binden.”

Bron: Vlees+

0 Reacties

Laat een reactie achter